Monday, October 11, 2010

kembalilah pada petunjuk Al-Quran

KITA BERTANYA : KENAPA AKU DIUJI?
QURAN MENJAWAB
'Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengataka n; 'Kami telah beriman,' ('I am full of faith to Allah') sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguh nya Kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguh nya Allah mengetahu i org2 yg benar dan, sesungguh nya Dia mengetahu i org2 yg dusta.'
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KITA BERTANYA : KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?
QURAN MENJAWAB
'Boleh jadi kamu membenci sesua tu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahu i sedang kamu tidak mengetahu i.'
- Surah Al-Baqarah ayat 216

KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
QURAN MENJAWAB
'Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggup annya. '
- Surah Al-Baqarah ayat 286

KITA BERTANYA : KENAPA RASA FRUST?
QURAN MENJAWAB
'Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman.'
- Surah Al-Imran ayat 139

KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAP INYA?
QURAN MENJAWAB
'Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarl ah kamu (menghadap i segala kesukaran dalam mengerjak an perkara-perkara yang berkebaji kan) , dan kuatkanla h kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuanga n), dan bersedial ah (dengan kekuatan pertahana n di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwal ah (be fearfull of Allah The Almighty) kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenanga n). '

KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAP INYA?
QURAN MENJAWAB
'Dan mintalah pertolong an (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjak an sembahyan g; dan sesungguh nya sembahyan g itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk'
- Surah Al-Baqarah ayat 45


KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?
QURAN MENJAWAB
'Sesungguh nya Allah telah membeli dari org2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberika n syurga utk mereka... ?
- Surah At-Taubah ayat 111

KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
QURAN MENJAWAB
'Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakk al. '
- Surah At-Taubah ayat 129

KITA BERKATA : AKU TAK DAPAT TAHAN!!!
QURAN MENJAWAB
'... ..dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguh nya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir.'
- Surah Yusuf ayat 12

1 comment:

Rumahku Syurgaku~

Alhamdulillah..syukur kami sekeluarga panjatkan pada Allah, akhirnya sy dan isteri serta anak kami punya rumah sendiri, walaupun simple tp k...