Saturday, August 7, 2010

lawatan ke beijing..kenangan terindah dalam hidupku

sewaktu aku berada tahun satu kat ukm, aku telah ke beijing bersama rombongan kufah..
itulah kali pertama aku menaiki kapal terbang..pada kira2 pukul 8 pagi kami sampai kat lapangan terbang beijing..nama apa ntah lapangan tuh aku pun  tak igt dah..
pada taggal 1 feb 2009, kami berangkat ke hotel tuk letak barang2..lpas tu, kami singgah kat kedai tuk makan breakfast..
lpas tu, kami bertolak ke kedutaan malaysia kat beijing..

selepas itu, kami ke BEIJING FOREIGN STUDIES UNIVERSITY..
Selepas itu, kamo solat asar jamak kat sana BFSU..kami pun berngkat pulang ke tempat penginapan pada kul 8 mlm....

Keesokan hari iaitu 2 feb, kami ke suatu tempat yg dnamakan DATARAN TIAN AN MEN,..
selepas itu, kami ke suatu tempat kilang batu jed..kat sana sy dpt lihat berbagai2 jenis batu jed, ia dkatakan hanya golongan bangsawan yg memilikinya pada masa dahulu,kat sana harganya sngt murah n berpatutan..sy smpat beli geng tuk mak dan nenek sy...

selepai itu, kami berkunjung ke NUIJIE MOSQUE ASSCOATION, kami smpat solat zohor kat sana..
kat sana jgak, smpat bdialog dgn ketua imam & ketua komuniti di perkampungan muslim nuijie..
selepas itu, kami singgah di restoran china muslim, ini lah rupa restoran itu..
selepas itu, kami pun brgkat pulang ke hotel smula..inilah rupa hotel tu..

pada keesokan harinya pula iaitu 3 feb, kami bertolak pergi ke slepas makan breakfast kat restoran china muslim,kami btolak ke TEMBOK BESAR CHINA, GREAT OF WALL..
setelah penat lelah mendaki tembok besar china, kamo bertolak ke tempat pembuatan kristal yg terletak tidak jauh dari situ..kat sana, sy dpt melihat sndiri berbagai jenis kristal yg cantik dan sudah berabad abad lama yg masih lagi dsimpan..
banyak lagi gmbar yg dambil, selepas tu, kami pergi plak melawat n tgok sndiri cara pembuatan kain sutera drp kepompong ulat sutera..sngt menakjubkan..
inilah rupa kepompong ulat sutera
ini pula adalah kain sutera yg siap dproses

sy rasa sgguh sronok hari itu, sy smpat belikn kain sutera tuk kluarga sy, cz harganya sgt berpatutan..
selepas itu, kami brangkat pulang ke hotel yg mngambil masa kira2 2 jam ...

pada 4 feb, seperti biasa, slepas breakfast, kami brangkat ke ISTANA LARANGAN (FORBIDDEN CITY)..
selepas itu, kami solat jamak kat MA DIAN MOSQUE..

selepas itu, kami smpat bknjung ke FOOD STREET & CULTURE STREET..
awas ye, kat cni smua campur halal n haram
setelah penat berjalan sharian, kami pulang ke hotel tuk berehat..

pada 5 feb, kami bknjung ke sekitar tempat di beijing seperti, stadium olimpik, water cube, n tempat rehat maharaja zaman dahulu waktu musim panas..
smpat melakukan refleksologi, dkatakan bahawa atlet china slalu kesini untuk melakukan refleksologi utk mbuang toksin dlm darah..tmpat ini bdekatan dgn stadium olimpik beijing..

smpat bmain salji kat luar
nampak tak stadium olompik beijing kat blakg tu
kat sinilah tmpat berehat maharaja waktu musim panas, tp kami pergi musim sejuk, suhu kat sini kira -12 c
kat sini kami kejap jer cz tak tahan terlalu sejuk n berangin

selepas itu, kami smpat melawat TIAN JIN kira2 2jam drp beijing tuk ke sana...
inilah rupa tmpat mmbeli belah sekitar tian jin..kat sini sngt sejuk cz dkat ngan laut..
kat bawah tu adalah tasik, sudah beku cz cuaca sejuk kan..

begitulah kira2nya lawatan kami ke sana..bnyak lg tmpat menarik yg tak smpat sy ambil gmbar..
keesokan harinya, kami berangkat pulang ke lapangan terbang beijing
inilah suasana dlm lapangan terbang beijing..
yg ini pula adalah pemandu pelancong kami..sngt baik..
ini pula adalh gmbar menuju ke ukm..daripada klia..rasanya bagaikan mimpi jer smua ini.. :)

1 comment:

Rumahku Syurgaku~

Alhamdulillah..syukur kami sekeluarga panjatkan pada Allah, akhirnya sy dan isteri serta anak kami punya rumah sendiri, walaupun simple tp k...